Naujienos

2017-08
10

Dėl klaidinančios „Neste“ dyzelino savybių reklamos – skundas Konkurencijos tarybai

Biodegalų asociacija, vienijanti biodegalus ir jų komponentus gaminančias šalies bendroves, kreipėsi į Konkurencijos tarybą prašydama ištirti, ar tarptautiniam koncernui „Neste“ priklausanti „Neste Lietuva“, reklamuodama savo degalus, neklaidina vartotojų.

„Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkų atlikti skirtingų gamintojų dyzelino parametrų bandymai akivaizdžiai įrodė, jog „Neste“ reklamoje naudojami teiginiai yra klaidinantys – dyzelino pirkėjai tiesiog permoka už neva geresnius degalus“, – teigia Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas. 

Skundu prašoma pradėti tyrimą ir įpareigoti „Neste Lietuva“ nutraukti teisės aktų neatitinkančios reklamos skleidimą, kuris nepagrįstai menkina Lietuvoje gaminamą rapsų biodyzeliną ir jo gamintojus. Dėl to gali sumenkti jų gaminamų degalų paklausa, nors dyzelino savybės, tyrimo duomenimis, niekuo nesiskiria nuo parduodamo kitose degalinėse. Klaidinanti reklama apgaudinėja vartotojus, skatindama įsigyti neva ekonomiškesnių degalų už didesnę kainą, todėl suklaidintas vartotojas sumoka daugiau už tokių pačių savybių degalus. 

Tyrimas įrodė, kad dyzelino savybės nesiskiria

VGTU Automobilių inžinerijos katedros mokslininkai, vadovaujami doc. dr. Alfredo Rimkaus, ištyrė ir palygino „Neste“, „Viada“ (buvusi „Lukoil“) ir „Statoil“ (dabar „Circle K“) degalinių tinkluose parduodamų dyzelinių degalų savybes. 

Išvada, kurią padarė VGTU mokslininkai, atlikę dyzelinio variklio energetinių ir ekologinių rodiklių tyrimus varikliui veikiant įvairiais sūkiais ir apkrovomis bei naudojant „Ecto“, „Miles“, „Futura“ ir „Pro Diesel“ degalus, yra tokia: tirtų degalų sąnaudų litrais skirtumas neviršija matavimo paklaidos (1,25 proc.), todėl negalima teigti, kad vienų ar kitų degalų sąnaudos yra didesnės ar mažesnės. 

Taigi laboratoriškai patvirtinta, jog realus bandytų 4 dyzelino rūšių ekonomiškumo skirtumas neviršija 1 procento. Tuo tarpu brangiausi iš bandytų „Pro Diesel“ degalai yra vidutiniškai 6 centais (t.y. 5-6 procentais, priklausomai nuo dyzelino kainos rinkoje) brangesni už kitų rūšių dyzeliną. Tad pirkėjas, sumokėjęs maždaug 6 proc. brangiau už degalus, negali tikėtis jokio efekto. Tuo tarpu patys šių degalų gamintojai pabrėžia, kad „Neste Pro Diesel“ leidžia pasiekti net iki 5 proc. mažesnes degalų sąnaudas. 

Šis testas parodė, kad nors skirtingose degalinėse įsigytu dyzelinu varomo automobilio sąnaudos skiriasi labai mažai, varikliui veikiant didesniu galingumu (atitinkančiu važiavimą 120 kilometrų per valandą greičiu), pačių brangiausių „Neste Pro Diesel“ degalų sunaudojimas yra net didesnis (7,24 litro) nei, pavyzdžui, gerokai pigesnių „Ecto“ (7,19 litro). Tad vairuotojai per ilgesnį laiką tikrai gali sutaupyti į automobilių bakus pildami ne pačius brangiausius ir itin reklamuojamus degalus.

Kaip buvo atliekami tyrimai? 

Laboratorijoje ant specialaus stendo buvo bandomas „Volkswagen Group“ 1,9 TDI (66 kW) variklis jam veikiant nuo 2000 iki 2500 aps/min. sukimosi dažniu, kiekvieną bandymą su skirtingais degalais kartojant 5 kartus. 

Buvo tiriamos valandinės degalų sąnaudos svorio ir tūrio vienetais, išmetamųjų dujų dūmingumas, CO junginių ir azoto oksidų (NOx) koncentracija, variklio triukšmingumas bei kiti parametrai. Tyrimų metu gauti rezultatai parodė, jog skirtingose degalinėse pirkto dyzelino savybės skiriasi labai nežymiai, nėra nė vieno akivaizdaus lyderio, kurio savybės būtų geriausios visose kategorijose.

„Teikdami šį skundą siekiame ginti ne tik asociacijos narių, bet ir visų gyventojų bei įmonių, kurių transportas varomas dyzelinu, interesus. Manome, jog klaidinanti reklama daro tiesioginę žalą dyzelino pirkėjams – jie tiesiog permoka už realiai tokios pat kokybės dyzeliną. Situaciją būtų galima lyginti su kelionių organizatorių reklama – sumokėjęs brangiau tikiesi gyventi ant jūros kranto, bet nuvykus paaiškėja, kad viešbutis yra už kilometro nuo jūros. Todėl ir prašome imtis priemonių, kad skleidžiama tikrovės neatitinkanti informacija neklaidintų vartotojų, o šalies dyzelino rinkoje būtų užtikrinta sąžininga konkurencija“, – pažymi M. Palijanskas. 

Kontaktai

UAB "Avenire"

Trakų g. 7 -17, Vilnius;
Tel/fax. (+370) 5 260 84 41;
El.paštas: info@avenire.lt

Uždaryti